طب ایرانی

مطالب طب سنتی ایران

طب ایرانی

مطالب طب سنتی ایران

  • ۰
  • ۰

هر فرد سالم پس از حذف غذاهایی که ذاتا مضر هستند، باید غذاهای سازگار و ناسازگار با مزاج خود را شناسایی کند سپس این غذاها را وارد لیست سیاه و سفید کرده و براساس آن برنامه غذایی خود را تنظیم نماید. (البته ممکن است پس از مدتی به دلیل تغییرات سنی یا هر تغییر فردی دیگر یکی از غذاهای لیست سیاه وارد لیست سفید می شود و بالعکس.) در ادامه به بررسی ارتباط انواع غذاها با مزاج فردی می پردازیم:

چه افرادی سالم محسوب می شوند؟

منظور از فرد سالم، فردی است که بیماری مزاجی یا به اصطلاح سوء مزاج نداشته باشد. زیرا در صورت وجود بیماری مزاجی باید اقدامات خلاف آن مزاج انجام شود.

چه غذاهایی غذای سازگار محسوب می شوند؟

غذاهای سازگار عبارت است از غذایی که بدن از آن بهره کامل ببرد و فرد با خوردن آن غذا احساس نیرو گرفتن، راحتی، سبکی و نشاط پیدا کند و ناسازگار خلاف آن است.

نمونه ای از تغییرات مزاجی افراد در مصرف غذاها:

فردی که عادت به مصرف کباب داشته و با خوردن آن احساس شادابی و نشاط می کرده، پس از مدتی با خوردن آن دیگر چندان احساس خوبی ندارد، نباید به مصرف آن ادامه دهد.

بروز علائم آزاردهنده پس از مصرف غذا نشانه چیست؟

اگر فرد با خوردن یک ماده غذایی دچار علائمی از قبیل نفخ، ترش کردن، احساس سرما یا گرمای آزاردهنده، تشنگی شدید، اسهال، سردرد، تپش قلب و … شود نشانگر دو امر است:

  1. عدم تحمل معده و دستگاه گوارش نسبت به آن غذا بدون وجود بیماری
  2. وجود یک بیماری ساده مثل سوء مزاج یا یک بیماری مرکب

در صورتی که بنا به تشخیص پزشک آگاه فرد دچار سوء مزاج باشد باید از غذاها و داروهایی با طبیعت مخالف استفاده نماید.

نشانه ضعف مزاج چیست؟

در بعضی موارد افراد هم از خوردن مواد با مزاج سرد و هم خوردن مواد غذایی با مزاج گرم دچار مشکل می شود و به اصطلاح «با یک غوره سردی می کنند و با یک مویز گرمی» این حالت با سوء مزاج متفاوت و ...

ادامه مطلب در سایت مزاج

  • ۰۰/۰۷/۲۸
  • sa ja

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی