طب ایرانی

مطالب طب سنتی ایران

طب ایرانی

مطالب طب سنتی ایران

۹ مطلب در تیر ۱۳۹۹ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

افراد دچار سرطان و افرادی که تحت شیمی درمانی هستند می‌توانند با تدابیر غذایی مناسب، هم روند بهبودی را بهتر طی کنند و هم عوارض درمان‌ها را کم کنند. همچنین طبق آموزه‌های طب ایرانی با این تغییرات در تغذیه روزانه، می‌توانند از ابتلاء مجدد به سرطان یا عود و متاستاز آن بکاهند.

مصرف این غذاها در بیماران سرطانی باید بشدت محدود شود و در صورت مصرف حتما از مصلحات آن‌ها استفاده گردد:

  • غذاهای گرم و خشکی‌زا، قابض، ترش، شور، تند و غلیظ که سبب تولید خون غلیظ می‌شوند مثل عدس، کلم، گوشت گاو و گوساله، بادنجان، گوشت نمک سود (سوسیس و کالباس)، پنیر کهنه، سیر و پیاز خام، فلفل، غذاهای خیلی گرم یا خیلی سرد، چای سبز، سرخ کردنی‌ها، نسکافه، شکلات، شورها، ترشی‌ها و قارچ و پنیر پیتزا، انبه و خرما ، غذاهای صفرا زا مثل پرچرب‌ها، شیرینی‌جات و ادویه‌ها.
  • مصرف سیر، گریپ فروت، جین سینگ و ماری جوانا با داروهای شیمی درمانی تداخل دارند و باید از مصرف آن‌ها خودداری گردد.
  • مکمل‌های حاوی سویا در بعضی از انواع سرطان منع مصرف دارد و شانس متاستاز را افزایش می‌دهد.

ادامه مطلب در سایت مزاج

مقالات و پرسشنامه ها

متخصصین و پژوهشگران طب ایرانی

  • sa ja
  • ۰
  • ۰

افرادی که مزاج گرم و تر دارند و در اصطلاح رایج دموی مزاج هستند با توجه به غلبه خلط دم در آنها بهتر است از مصرف غذاهایی که سبب تولید بیشتر خلط دم می شوند اجتناب نمایند. این افراد در مجموع باید غذاهایی با کالری کم و بیشتر میوه جات و سبزیجات مصرف نمایند و مصرف غذاهای گوشتی و پروتئینی و نیز چربی و شیرینی جات را به حداقل ممکن کاهش دهند. دستورات غذایی زیر جهت حفظ سلامتی این گروه مزاجی توصیه می گردد.

غذاهایی که با مزاج گرم و تر سازگاری بیشتری دارند و توصیه می شود آن ها را بیشتر مصرف کنید:

گوشت و غذا: نان جو، آش جو، سوپ جو، سالاد فصل، غذای خام ( میوه و سبزی )، خورشت کدو، گوشت گوساله و ماهی.

سبزیجات: کاهو، تمبر هندی، لیموترش تازه، کدوخورشتی، خرفه و اسفناج.

میوه و آجیل: سیب با پوست، گلابی، خیار، انار، نارنگی، نارنج، لیموشیرین، غوره، آلوبخارا، توت تازه، آلبالو، آلوچه و کیوی.

غلات و حبوبات: جو، حبوبات و غلات جوانه زده ( ماش، عدس، … ).

روغن و لبنیات: روغن زیتون و روغن کنجد.

ادویه جات و طعم دهنده: اسفرزه، خاکشیر، بارهنگ، سماق، لیمو عمانی، آلبالو اخته، لواشک خانگی، ترشک و
قره قورت، رب انار

نوشیدنی: آب خنک با آب لیموی تازه، آب زرشک، ، آب انار، شربت رب انار و عسل به مقدار کم.

غذاهایی که بهتر است از مصرف بیش از حد آن ها پرهیز کنید:

گوشت و غذا: انواع گوشت قرمز خصوصاً گوشت گوسفند، بره، بوقلمون، جگر، گوشت اردک، تخم اردک، رشته فرنگی، ماکارونی، کیک و بیسکوییت، حلیم ها، چربی ها، غذاهای شور و‌ غذاهای شیرین. 

سبزیجات: زنجبیل تازه، پیاز و سیر.

ادامه در سایت مزاج

  • sa ja
  • ۰
  • ۰

از دیدگاه طب سنتی ایران هرچه مزاج فرد تری و رطوبت بیشتری داشته باشد، چاقی اندام بیشتر ایجاد خواهد شد. اگر بتوان با خوردن غذای مناسب و منطبق با مزاج میزان تری و خشکی بدن را به اعتدال نزدیک‌تر کرد، می‌توان گام موثری در نیل به زیبایی اندام برداشت.

حال با توصیه‌های طب ایرانی برای چاقی شکم و پهلو آشناتر گردیم:

۱- همراه با میوه مایعات ننوشید.

۲- از نیم ساعت قبل تا دوساعت بعد از غذا از مصرف مایعات خودداری ورزید.

۳- بعد از ورزش و بعد از هرگونه فعالیت بدنی (که حرارت بدن را افزایش می‌دهند) از خوردن مقدار زیاد غذا خودداری کنید.

۴- از پرخوری، درهم خوری، روهم خوری و ریزه خواری جدا اجتناب ورزید.

۵- از خوردن غذاهایی که باعث غلیظ شدن خون شما می‌گردند، مانند انواع خمیر، ماکارانی، کله پاچه، حلیم، جگر و پنیر تازه پرهیز نمایید.

ادامه مطلب در سایت مزاج

 

  • sa ja
  • ۰
  • ۰

 

مادگی جنسی و رغبت و اشتیاق به آن، یکی از شرایط لازم برای شروع و تداوم یک زندگی مشترک رضایتمند است و متاسفانه بی‌اطلاعی زن و شوهر از آداب و مسائل زناشویی و آشنا نبودن به تمایلات مزاج جنسی خود و همسر در زمان انتخاب شریک زندگی و در دورانی که با هم زیر یک سقف به سر می‌برند، می‌تواند سبب برآورده نشدن توقعات همسر و سردی روابط زناشویی و نابسامانی‌های دیگر شود.

 از همه بدتر آن‌که چون در جامعه ما این قبیل موضوعات تابو و در زمره «حرف‌های مگو» محسوب می‌شود، گاه همسران برای آگاهی از این نوع مسائل دست به دامن سایت‌های غیرمجاز اینترنتی و برنامه‌های محرک و مبتذل ماهواره‌ای می‌شوند که هیچ سود و منفعتی جز دستیابی به اطلاعات غیر اخلاقی و الگوبرداری‌های ناصحیح جنسی ندارد.

 ارتباط جنسی یک تعامل دوطرفه است و در صورت کاهش میل جنسی یکی از همسران، سیکل لذت جنسی معیوب و سبب ناامیدی و احساس پس زده شدن طرف مقابل می‌شود. همسری که میل جنسی کمی دارد نیز دچار این تصور می‌شود که امکان برانگیخته کردن و شکل دادن به یک ارتباط رمانتیک را از دست داده است. این احساسات در صورتی که ساماندهی نشود بتدریج سبب تنش و اختلاف همسران می‌شود و می‌تواند روی میل جنسی تاثیر منفی بگذارد. البته همسران باید توجه داشته باشند که نوسانات میل جنسی و کم و زیاد شدن آن طی یک سیکل قاعدگی کاملا طبیعی است و این تغییرات گذرا بوده و بتدریج همسران جوان متوجه زمان رخداد آن می‌شوند و این امر قابل پیش‌بینی است. این متخصص تصریح می‌کند برای برقراری روابط جنسی باید با برنامه‌ریزی و آگاهانه اقدام کرد.

 مهم‌ترین نکته در بحث روابط جنسی زناشویی پرهیز از عجله و شتاب‌زدگی است و تامل و برقراری آرامش و تمرکز باید در تمام مراحل روابط مد نظر طرفین باشد، چرا که هیچ چیز به اندازه عجله، مانع رسیدن به لذت مطلوب نمی‌شود.

 یک پیاده‌روی و خواب مناسب، تدارک یک شام خصوصی دو نفره در رستوران و گپ و گفت صمیمانه، تطابق با محرکات شغلی و محیطی و کاهش استرس، گفت‌و‌گو با همسر بخصوص در مورد زمان و نحوه برقراری ارتباط جنسی، توجه و ابراز احساسات عاطفی بویژه از طریق خداحافظی عاشقانه هنگام خروج از منزل و از همه مهم‌تر ایجاد تنوع در حفظ تازگی یک ارتباط زناشویی، موجب دوست‌داشتن همسران از جانب یکدیگر و بهبود میل جنسی می‌شود.

ادامه مطلب در سایت مزاج

  • sa ja
  • ۰
  • ۰

نام گیاه در منابع طب سنتی: خزامی

نام علمی گیاه: سالویا هیدرانژا (Salvia hydrangea)

نام محلی گیاه: گل ارونه

نام‌های دیگر فارسی: شب انبوى، شب بوى (خصوصا نوع سفید)، خیرى دشتی و گل اروانه (به شیرازی)

نکته:

1-در منابع طب ایرانی در ماهیت این گیاه اختلاف است، اما عمدتا گل ارونه را گیاهى بسیار خوش‏بو می‌دانند که کمی شبیه بنفشه است و معمولا در کوهستان‌ها و در کنار رودخانه‌ها و در ماه بهار مى‏‌روید.

2- اگر چه گل آن به بنفشه شبیه است ولی رنگ آن مایل به کبودى و لاجوردى است.

3- بوی گل اروانه به بوی گل نسرین نزدیک است.

طبیعت:

گیاه اروانه طبیعت گرم و خشک دارد. اگرچه عده‌ای آن را گرم و تر می‌دانند. البته لازم به ذکر است که گل آن گرم‌تر از گیاه آن‏ است.

ادامه مطلب در سایت مزاج

 

  • sa ja
  • ۰
  • ۰

 

پزشکی از نظر دانش ­شناسی جدید، دانشی کاربردی در جهت حفظ و ارتقاء سلامتی و درمان و بازتوانی بیماران است. حکیم اخوینی بخارایی در کتاب هدایه­ المتعلمین که قدیمی ­ترین کتاب پزشکی فارسی است، تعریف مشابهی برای واژه پزشکی دارد: “پزشکی پیشنهادی است که تندرستی آدمیان را نگاه دارد و چون رفته باشد، بازآرد به علم و عمل”.  بنابراین به ­نظر می رسد جایگاه کلی و محدوده کارکرد دانش پزشکی در طول قرن­ ها ثابت مانده است. جای پرسش است که چرا به واژه ­های متعدد با پسوند “پزشکی” یا “طب” بر می­ خوریم که تعاریف و کارکردهای متفاوت دارند؟ اصطلاحاتی مانند طب رایج یا مدرن، طب سنتی، طب مکمل، طب فولکلور، طب جایگزین و طب تلفیقی یا ادغام­ یافته چه تعاریفی دارند و جایگاه آنها در حفظ و ارتقاء سلامتی و درمان بیمار­ها چیست؟ در این نوشته تعاریف این واژه ­ها را به ­صورت خلاصه مرور می­ کنیم.

طب رایج یا مدرن (Current or Modern Medicine):

منظور از طب رایج یا نوین، دانش پزشکی مبتنی بر شواهد اثبات­ شده (Evidence based medicine) است. شواهد مطالعات و کارآزمایی­ هایی هستند که اثربخشی روش­ ها و درمان­ های تجربی را بررسی می­ کنند. جزئیات تشخیص، درمان و عوارض احتمالی در این روش بسیار اهمیت دارد. به همین دلیل هر چند سال یکبار (اغلب 4 تا 6 سال)، منابع تخصصی پزشکی براساس یافته ­های جدید به ­روزرسانی می­ شوند و براساس تعداد مطالعات و موضوعات تخصصی مورد مطالعه در این دوره زمانی، بسیاری از قوانین قبلی تغییر می­ یابند.

تاریخچه پزشکی با استفاده از این شیوه به قرن 19 میلادی می ­رسد. شیوه مرسوم پزشکی قبل از این تاریخ، استفاده از تجارب بالینی و سنتی پزشکان بود. قابل ذکر است که کتاب قانون ابن سینا یکی از منابع علمی معتبر پزشکی قبل از این تاریخ بود که سال ها به عنوان کتاب درسی معتبر در دانشکده­ های پزشکی اروپا تدریس می­ شد.

طب سنتی (Traditional Medicine):

براساس تعریف سازمان جهانی بهداشت، طب سنتی مجموعه ­ای از دانش، مهارت و شیوه­ های مبتنی بر نظریه­ ها، باورها و تجارب بومی در فرهنگ های مختلف است. با توصیه این سازمان، دستورالعمل­ های طب سنتی صرف نظر از این که با اطلاعات پزشکی جدید، قابل توضیح باشند یا نباشند، به منظور حفظ سلامتی و همچنین در پیشگیری، تشخیص، بهبود و یا درمان بیماری های جسمی و روانی بکار گرفته می­ شود. نکته قابل توجه در طب سنتی، ریشه فرهنگی و بومی این طب است و در مناطق جغرافیایی متفاوت، طب های سنتی متفاوت وجود دارند که هم در نظریه­ ها و هم در حیطه درمانی مانند نوع گیاهان دارویی بومی و کارهای دستی تفاوت دارند. مطالعات انجام­ شده در کل دنیا، تمایل روز افزون مردم به استفاده از این طب را نشان­ می­ دهند.

تاریخ طب سنتی به قدمت تاریخ پیدایش انسان است. بسیاری از نظریه ­های بنیادین طب سنتی بر پایه نظریه ­های فلسفی و تفکرات کل­نگری به جهان هستی است. مقرون­ به ­صرفه بودن، دردسترس بودن، اثرات مثبت به ­خصوص در پیشگیری و درمان بیماری ­های مزمن­ و بی­ ضرر بودن از نکات مثبت این طب است. البته مواردی مانند نبود داروهای استاندارد یا درمانگران قابل اعتماد، داروهای گیاهی یا معدنی ناخالص و تقلبی، احتمال وجود تداخل با داروهای پزشکی رایج از مواردی است که باید مورد توجه قرار گیرد. هرچند طب سنتی هنوز در بسیاری از کشورهای آفریقایی به­ عنوان مرجع اصلی پیشگیری و درمان بیماری­ ها محسوب می ­شود، استفاده از آن بدون در نظر گرفتن شواهد طب رایج می ­تواند منجر به تأخیر در تشخیص یا تشخیص اشتباه و یا تداخل در تشخیص و درمان شود و سلامت فرد را با محروم ­کردن از درمان­ های مؤثر رایج به خطر بیندازد.

طب مکمل (Complementary Medicine):

طب مکمل به مجموعۀ گسترده ­ای از شیوه­ های مراقبت­ های بهداشتی اشاره دارد که ...

ادامه مطلب در سایت مزاج

  • sa ja
  • ۰
  • ۰

هلو، میوه آبدار، دلچسب و خوشمزه تابستان است که این روزها در پیشخوان میوه فروشی ها و در هوای گرم تابستان به همه ما چشمک‌می زند. طعم گوارا، عطر و بوی منحصر به فرد و ظاهر فریبنده در کنار خواص ارزشمند، هلو را به یک‌میوه خاص تبدیل کرده که کمتر کسی می‌تواند در برابر این میوه وسوسه انگیز مقاومت کند.
بر اساس منابع طب ایرانی از جمله کتاب ارزشمند مخزن الادویه، اثر گرانسنگ مرحوم عقیلی خراسانی:

بهترین نوع هلو، هلوی بزرگ، شاداب و لطیف با پوست نرم است که هسته آن به راحتی خارج شود.
طبع هلو سرد و تر است.
نکته:
۱) سردی و تری هلو، از شفتالو بیشتر است.
۲) افراد با مزاج سرد و تر بهتر است در مصرف هلو احتیاط نمایند و آن را به میزان کم و همراه با مصلحات آن میل نمایند.

رطوبت دهنده بدن(مُرطب) و نرم کننده‌ی شکم(ملین) است. البته مصرف هلو بعنوان ملین باید بطور صحیح و بر اساس مزاج فرد باشد. برگه هلو نیز برای پیشگیری و درمان یبوست مفید است.

هلو می تواند به تسکین حرارت بدن و رفع عطش که معمولا در فصول گرم افراد را بخصوص افراد گرم‌مزاج را اذیت می کند، کمک کند. برای تسکین حرارت ناشی از غلبه خون در افراد با مزاج گرم و تر و اطفاء صفرا در افرادی که مزاج آنها گرم و خشک است، نیز مناسب است.

ادامه مطلب در سایت مزاج

  • sa ja
  • ۰
  • ۰

۱) در طب ایرانی خونگیری که با روشهای مختلفی مانند حجامت، فصد، زالو و … انجام‌می سود، جزو اعمال یداوی محسوب می شود که در کنار تدابیر پیشگیری، اصلاح سبک زندگی، تغذیه و در صورت نیاز دارو، می تواند به حفظ سلامت و تسریع در روند درمان و بهبود بیمار کمک نماید.
نکته بسیار مهم این است که برخلاف تصور و باور اشتباه بسیاری از علاقمندان، طب ایرانی، مترادف با فصد و حجامت و … نمی باشد و اینگونه اقدامات جزیی محدود از دریای گسترده دانش، آموزه های ذیقیمت طب ایرانی است.

۲) نکته ای که نباید از آن غافل ماند این است که تمام اقدامات در طب ایرانی مبتنی بر تشخیص و تعیین مزاج فرد است و افراد بر حسب نوع مزاج شان، سبک زندگی، رژیم غذایی، سبک زندگی و روحیات خاص خود را دارند. این یک اصل کلی در طب ایرانی است که بعلت تفاوت مزاجی افراد نمیتوان برای همه افراد یک نسخه واحد را پیچید.

۳) در سالهای اخیر با پیشرفت علم پزشکی و دستیابی بشر به دانش و تکنولوژی انتقال خون، جان بیماران نیازمند به فرآورده های خونی حفظ می گردد.
سوالی که ممکن است برای علاقمندان مطرح گردد، نظر طب ایرانی در مورد اهداء خون است و ...

ادامه مطلب در سایت مزاج

  • sa ja
  • ۰
  • ۰

غم از اعراض نفسانی است که به دنبال وقوع امر موذی و عدم توان مقاومت در مقابل آن، ایجاد می‌شود. غم موجب حرکت تدریجی روح و حرارت غریزی به درون بدن شده و منجر به سردی اندام ها و زرد شدن رنگ چهره می‌گردد. از طرفی به دلیل احتقان خون و حرارت غریزی در بدن، ممکن است ایجاد تب کند. همچنین غم باعث تحلیل حرارت غریزی، کاهش اشتها به غذا، تاری دید، فرورفتگی چشم ها، نبض صغیر، ضعیف، متفاوت و بطیء و درد مفاصل می‌شود و در موارد شدید و طولانی مدت، رطوبات بدن را تحلیل برده، موجب خشک شدن بدن و بیماری دق می‌شود. این اثرات گاهی آنقدر طولانی و شدید می‌شوند که می‌توانند منجر به مرگ فرد شوند.

غم از دیدگاه طب رایج:

غم احساسی است که وقتی تمایل فرد به سمت یک موضوع مهم بی‌نتیجه می‌ماند، شکل می‌گیرد، در این حالت احساس غم ابتدا به صورت دریغ و افسوس خو را نشان داده و در مرحله بهبود به صورت لذت ناشی از کم رنگ شدن آن، بروز می‌کند و در صورت مزمن شدن منجر به افسردگی می‌شود.

درمان غم در طب ایرانی :

از آن جایی که غم حرارت را کاهش داده و ...

ادامه مطلب در سایت مزاج

  • sa ja