طب ایرانی

مطالب طب سنتی ایران

طب ایرانی

مطالب طب سنتی ایران

۴ مطلب در آذر ۱۳۹۹ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

از گذشته های دور زالودرمانی در پزشکی ایرانی و همین طور در بین عامه مردم جایگاه ویژه ای داشته است. نخستین بار ابن سینا (980تا 1037 میلادی) در کتاب( قانون در طب) موارد استفاده از زالودرمانی در خـون گیـری در طب سنتی ایرانی را شرح داده است. بررسی­ های دقیق ابن سینا در مورد سـاختمان بـدن زالـو و زالو درمانی و ترجمه آثار او به لاتـین سـبب آشـنایی اطبـای غرب با زالودرمانی نوین شد و مؤسسـاتی بـه وجـود آمـد کـه جهت جمع آوری زالو تعدادی زالوگیر حرفه ای داشتند. در ادامه به بررسی زالودرمانی از نگاه ابن سینا و همچنین روش توصیه شده توسط وی در مورد این شیوه نافع درمانی می پردازیم.

ادامه مطلب ذر سایت مزاج

  • sa ja
  • ۰
  • ۰

از دیدگاه طب سنتی ایران بسیاری از بیمار­ی­هایی که در قسمت­های مختلف بدن ایجاد می­شود می­تواند به نوعی ناشی از خوردنی­ها، آشامیدنی­ها، اختلالات و بیماری­های سیستم گوارش باشد. بنابراین بیماری­های معده به عنوان یکی از مهم­ترین و موثرترین اعضای دستگاه گوارش از اهمیت خاصی برخوردار است. درد معده یکی از این بیماری­هایی است که شرایط و راه های درمان درد معده در طب سنتی ایران با توجه به کیفیت درد و ارتباط با غذا خوردن و سایر علائم به خوبی تبیین شده است.

اهمیت معده در پزشکی ایرانی

معده در مکتب طب سنتی ایران از جایگاه ویژه ای برخوردار است، وقتی عملکرد آن خوب و طبیعی باشد سود آن به تمامی بدن می رسد و برعکس در صورت عملکرد نامناسب زمینه ساز آسیب به تمامی اعضای بدن می­شود.

علائم بیماری های معده

1: احساس پری در معده: در هنگام غذا خوردن احساس ناخوشایند سنگینی با یک وعده غذای معمولی در معده است.  

2: سیری زودرس: فرد بسیار زود و تقریبا بلافاصله بعد از شروع غذا خوردن دچار احساس پری معده می­گردد.

3: درد سر دل

4- سوزش سر دل

5- .....

ادامه مطلب را در سایت مزاج بخوانید

مزاج سنج

  • sa ja
  • ۰
  • ۰

واقعیت این است که در منابع مکتوب طب ایرانی، به بیماری مستقلی که علت آن تجمع چربی در کبد باشد و برای آن علایم بالینی مشخصی ذکر شده باشد، اشاره نشده است. اما بر اساس تعریفی که در طب نوین از کبد چرب ارائه شده و برای آن مراحلی شامل استئاتوز، التهاب و فیبروز در کبد قائل می‌شوند، می‌توان بر اساس مبانی طب ایرانی برای هر کدام از این مراحل تعریفی ارائه نمود.

الف) مرحله اول: استئاتوز یا تجمع ساده چربی

از منظر طب ایرانی، هر گونه تجمع غیرطبیعی چربی در اعضاء بدن، نشانه غلبه سردی و تری عضو است.

ب) مرحله دوم: التهاب سلول‌های کبدی یا استئاتوهپاتیت

شاید بتوان این مرحله از کبدچرب را با سُده کبدی که در منابع طب ایرانی بحث می‌شود، مرتبط دانست. در سُده کبدی، علاوه بر سوءمزاج، مجاری کبدی به علت التهاب تنگ می‌شوند.

ج) مرحله سوم: فیبروز کبدی

در طب ایرانی و در بحث بیماری‌های کبدی، فصلی تحت عنوان اورام کبد ذکر شده که می‌توان آن را معادل این مرحله از کبد چرب دانست. سختی و صلابت کبد و نهایتا ضعف و افت عملکرد کبد در این مرحله دیده می‌شود.

مراحل مواجهه طب ایرانی با بیمار کبد چرب بطور خلاصه به شرح زیر است:

ادامه مطلب در سایت مزاج

مزاج سنج

 

  • sa ja
  • ۰
  • ۰

پوست به عنوان بزرگترین ارگان بدن، آیینه تمام نمای اعضای داخلی است و مانند غشایی تمام بدن را جهت حفاظت از آسیب‌های داخلی و خارجی پوشانده است. این عضو عظیم علاوه بر وظیفه دفاع در مقابل مواد آسیب‌رسان محیطی، وظیفه تنظیم آب و الکترولیت‌های محیط داخلی بدن را نیز بر عهده دارد و به عنوان یک سد مکانیکی و دفاعی از آن در برابر استرس‌های داخلی و خارجی محافظت می‌نماید. در این خصوص مراقبت از پوست یکی از مهمترین اصول حفظ سلامت عمومی بدن و زیبایی می‌باشد.

امروزه بیماری های پوستی و مشکلات آن‌ها رو به افزایش است و شیوع آن در جوامع پیشرفته و به‌خصوص در کودکان در حال افزایش می‌باشد. از سویی دیگر، درمان و کنترل برخی از این بیماری‌های پوستی مانند پسوریازیس مشکل است و همچنین باعث کاهش کیفیت زندگی افراد مبتلا به بیماری‌های پوستی مزمن می‌شود.

بنابراین با در نظر گرفتن هزینه بالای درمان و تاثیر اختلالات مزمن پوستی بر زندگی افراد مبتلا، می‌توان به ضرورت پیشگیری از این بیماری‌ها، با استفاده از راهبردهای مراقبت از پوست در طب ایرانی و اصلاح سبک زندگی اشاره کرد. یکی از این راهبردها، تاثیر تدابیر شش‌گانه اصول حفظ سلامتی در پزشکی ایرانی است که رعایت آن‌ها کمک شایانی بر سلامت پوست می‌کند.

از منظر طب ایرانی امور شش‌گانه حفظ سلامتی شامل ....

منبع: سایت مزاج - دکتر محمد مهدی پرویزی  (متخصص طب ایرانی)

 

  • sa ja